Aquesta setmana ha fet un mes de l’inici d’un curs escolar marcat per la pandèmia de la covid. Des de Fetasantfeliu volem acostar-nos a aquesta realitat i per això hem engegat un monogràfic de diferents articles sobre educació: fa uns dies vam parlar del balanç dels primers dies amb escoles de primària, una escola bressol i un institut i fa 15 dies vam donar veu a diferents AFAs i AMPES de quatre escoles diferents de Sant Feliu per saber com ho estan vivint les famílies. Avui volem parlar de com s’estan adapant a aquesta nova situació els centres d’educació especial i parlem amb l’escola Tramuntana i l’escola taller Sant Miquel. A més, també inclourem les dades dels grups que s’han anat confinant cada setmana als centres de la ciutat.

11 grups confinats actualment entre bressol, primària i secundària

A Sant Feliu ara mateix hi ha 11 grups confinats, segons dades d’aquest matí confirmades per l’Ajuntament. Són 1 grup de l’escola Mare de Déu de la Mercè, 3 grups de l’escola Mestral, 1 grup de l’escola Verge de la Salut, 1 grup de l’institut Olorda i 2 grups de l’institut Martí Dot. D’aquests grups, 9 van començar el confinament entre divendres i dissabte passat i els 2 de Martí Dot el van iniciar ahir dijous.

Segons la regidora d’Educació, Mireia Aldana, durant aquest primer mes el nombre de grups confinats s’ha mogut al voltant dels 10, que representen un 4% del total. Per això, considera que “la situació està controlada, sobretot perquè no hi ha hagut cap brot, els contagis s’han produït fora de les escoles”. Tot i això també avisa que “com que probablement per la situació general els contagis pujaran en les properes setmanes, també ho faran als centres escolars”. Fins ara, el màxim de grups confinats alhora ha estat de 13.

Les ganes de tornar al centre han guanyat la dificultat d’adaptar-se a un nou funcionament

L’inici d’aquest curs ha implicat novetats en la manera d’organitzar-se des dels centres escolars, en la distribució i ús dels espais i en la manera que l’alumnat es relaciona a les escoles. Per exemple, a l’hora de reestructurar els centres, a l’escola Tramuntana han mantingut els grups “perquè són grups de 8 alumnes”, però en canvi, “hem hagut de suprimir tots els agrupaments flexibles que es feien, i també hem creat dues franges de pati, perquè hi hagi menys alumnes i no es barregin”. Canvis que condicionen el projecte educatiu del centre però que “ens permet cotinuar en aquest context”. A l’escola-taller Sant Miquel han fet desdoblaments i han passat de 8 grups a 13, “aprofitant tots els espais que teníem a l’escola, per exemple, el menjador s’ha hagut de convertir en aula”. I també han posat en marxa un model híbrid: “un dia rotatiu a la setmana hi ha 20 alumnes dels 80 del centre que fan classe online des de casa”.

Malgrat tots aquests canvis, als centres d’educació especial de Sant Feliu valoren positivament aquest inici de curs. “Ha anat millor del que esperàvem”, explica la directora de l’escola Tramuntana, Elisenda Salvador, que afegeix que “la preparació va ser molt intensa, es va fer molta feina de planificació i està anant molt bé”. A més, destaca que “els alumnes han respost molt bé als canvis organitzatius, igual que les famílies, que s’han adaptat a les entrades esglaonades o a canvis en el funcionament, com el fet que ara no es pot entrar a l’escola si no es demana cita prèvia”.

Des de l’Escola-taller Sant Miquel de la Fundació Nou Xamfrà, la directora Montserrat Perelló també considera que “tot s’havia planificat i organitzat molt, i això ha fet que hi hagi una estructura sòlida que hagi aguantat, malgrat que les indicacions hagin anat canviant dia a dia, la qual cosa és comprensible perquè t’has d’anar ajustant a criteris de sanitat i d’educació que no sempre van alhora”. I remarca que “els alumnes estan responent molt bé, i això que tenen entre 16 i 21 anys i no són edats fàcils”.

La directora de l’escola Tramuntana, Elisenda Salvador, explica que “es nota que els alumnes ja venien de molts mesos de portar mascareta, el que hem fet ara hauria estat impossible just al principi del confinament”. Però la directora de l’escola-taller Sant Miquel, Montserrat Perelló, subratlla que “una cosa és estar a casa en un ambient de confort i confiança i l’altra haver de sortir cada dia, fer servir transport públic i venir a l’escola on s’han trobat que l’organització no té res a veure al que coneixia”. En aquest sentit, apunta que “hem felicitat als alumnes per les seva resposta d’adaptació” i també explica que “a alguns els està costant més emocionalment, per gestionar pors i angoixes, que és el que estem treballant ara”. Les dues directores coincideixen que tots els alumnes tenien moltes ganes de tornar i retrobar-se, i aquesta motivació ha estat important.

Suport a la plantilla però falta de recursos materials

Pel que fa als recursos, a tots dos centres en fan falta. “Com que som una escola concertada, el departament no et dota directament, hem de comprar el material que considerem necessari i el departament ha dit que donarà una dotació extraordinària, però no sabem ni l’import ni quan es farà”, explica Elisenda Salvador. A més, també afegeix que “hem hagut d’ampliar el monitoratge de menjador i això ho ha hagut d’assumir l’associació”. A l’escola-taller Sant Miquel els falten “recursos digitals, perquè sempre hem treballat molt des de la pràctica, i els ordinadors eren recursos pel professorat, però estem malament en aquest sentit perquè no tenim pantalles digitals, ni càmeres i no podem fer online des de l’escola”.

En recursos humans sí que han rebut suport en els dos centres: Serveis Territorials ha dotat d’un educador extra per aquest curs a l’escola Tramuntana, tot i que n’havien demanat dos, i a l’escola-taller Sant Miquel un educador més en plantilla, “la qual cosa agraïm perquè ara comencen a faltar mans”. Una manca de personal que de moment no és perquè hi hagi cap grup confinat, sinó per confinaments puntuals d’algun alumne o professor “perquè no són positius però sí contactes estrets”. Una situació que preocupa, tal com explica Montserrat Perelló, “perquè faltaran mans per mantenir l’estructura de no fer entrar més gent a grups estables”.

Tot plegat condiciona un curs més estrany que mai, al qual tots dos centres s’estan adaptant com poden i millor del que havien imaginat. Des de l’escola Tramuntana, Elisenda Salvador destaca que “les famílies han fet molta confiança i els nanos han acceptat molt bé la normativa de neteja constant de mans, gel, mascareta”. Tot i això, admet que “el que troben més a faltar és la part de relació”. Com que “per poder garantir que dins de grup estable hi hagi un mínim de contacte, volem ser molt curosos amb les relacions entre diferents grups, i aquesta manca de relació directa és el que més costa i el que troben a faltar”. Una situació que confien que més endavant pugui canviar però que de moment sembla que haurà de ser la tendència dels propers mesos al món educatiu.

Font: FetaSantFeliu